کد خبر: ۱۶۵۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
 کارشناس مسائل اجتماعی بیان کرد: 

 فضای مجازی فرصت یا تهدید

 کارشناس فضای مجازی گفت: فضای مجازی را می‌توان فرصتی در جهت شکل‌دهی نوین به روابط بشری و پیشرفت بشر در زمینه‌های گوناگون برشمرد و یا تهدید زندگی اجتماعی و روابط بشر با پدیدارشدن و وقوع جرائم نوین و یا تبدیل برخی جرائم سابق به شیوه نوین آن دانست.

علی نظری در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: امروزه با گسترش و پیشرفت تکنولوژی و هجوم فناوری‌های نوین به زندگی بشر، شاهد و ناظر مواجهه زندگی بشر با پدیده‌های مجرمانه جدید و نوین و یا تبدیل برخی از جرائم به شکل و شیوه نوین آن هستیم.

 وی ادامه داد: فضای مجازی را می‌توان فرصتی در جهت شکل‌دهی نوین به روابط بشری و پیشرفت بشر در زمینه‌های گوناگون برشمرد و یا تهدید زندگی اجتماعی و روابط بشر با پدیدارشدن و وقوع جرائم نوین و یا تبدیل برخی جرائم سابق به شیوه نوین آن دانست.

 کارشناس مسائل اجتماعی یادآور شد: فی‌الواقع قانون‌گذار جمهوری اسلامی ایران در سال‌های ۱۳۸۸ - ۱۳۸۶ - ۱۳۶۴ اقدام به احصا برخی از تهدیدهای فضای مجازی در قالب قانون جرائم رایانه‌ای مصوب ۱۳۸۸، قانون مطبوعات مصوب ۱۳۶۴، قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت‌های غیرمجاز می‌کنند مصوب ۱۳۸۶ و برخی از مواد قانون تجارت الکترونیک کرده است.

 نظری خاطرنشان کرد: لیکن با وضع این قوانین توسط قانون‌گذار و احصا جرائم مندرج در آن، می‌توان چنین استنباط نمود که با صرف‌نظر از تهدیدهای موجود در فضای مجازی از جمله پدیدار شدن جرائم نوین و یا تبدیل برخی از جرائم سابق به شکل و شیوه نوین، فضای مجازی فرصتی جهت رشد و پیشرفت جوامع و تکنولوژی را در اختیار بشر قرار داده است.

 وی با بیان اینکه فعالیت در فضای مجازی نیازمند آگاهی از قوانین و مقررات در خصوص نحوه فعالیت است، گفت: فعالیت در این فضا نیازمند آگاهی از تهدیدها و فرصت‌های پدید آمده در فضای مجازی است.

این کارشناس اجتماعی در ادامه تصریح کرد: خانواده‌ها می‌بایست با آگاهی از این فرصت‌ها و تهدیدها در جهت مراقبت از فرزندان خود در این فضایی که ممکن است برای برخی از خانواده‌ها ناشناس باشد، سطح آگاهی خود را بالا برده تا درصد این تهدیدها کاهش یابد.

انتهای خبر/224224

برچسب ها: فضای مجازی ، تهدید ، فرصت
نظرات بینندگان